Kurz focení – naučte se fotit doma pokračuje a my tu jsme s článkem navazujícím na video lekce na našem instagramu.
V prvním díle jsem zodpověděl vaši nejčastější otázku:
Proč to mám pořád rozmazané?
Nejčastějším důvodem je pohybová neostrost, která vzniká nedostatkem světla.
Pokud je světla dost, stačí přístroji velice krátký čas na vytvoření obrazu. Ale při špatných světelných podmínkách prodlouží čas, aby do sebe dostal světla dostatek a tím se pohyb projeví jako šmouha :).
Jak pohybové neostrosti předejít?
Naučte se světlo hledat a vidět.
a) Foťte co nejblíže světelnému zdroji nebo v místech, kde je světla dostatek.
U okna, balkonových dveří, pod střešními okny, blízko lampy, atd. Stejně tak v přírodě. Na kraji lesa bude mnohem více světla, než na místě hustě zarostlém stromy, atd…
b) Násobte světelné zdroje. Na oslavě narozenin vašich dětí připravte scénu s ohledem na váš záměr fotit. Lampiony, světýlka, prskavky, to vše násobí světlo a navíc to na vašich fotkách vykouzlí neobyčejnou atmosféru.
c) Světelným zdrojem se myslí i cokoliv, co světlo odráží. Někdy se na místa, kde je světla nejvíce, nedostanete. U okna je komoda, atd… V takovém případě je bílá zeď naproti oknu odraznou deskou a vaší záchranou. Směřujte dění tam :).
d) Další možností je použití blesku, ale s tím ještě vydržte, důvody pro jeho (ne)používání si zmíníme v některé z dalších kapitol.
To je to jako tak jednoduché?
Ano i ne :). Množství světla nelze brát v potaz jako jediný faktor pro vznik kvalitní fotky.
Roli hraje i jeho směr a kvalita (kromě dalších věcí, jako je obsah a poskládání obrazu, tedy kompozice), o tom všem později.
Může být světla moc?
V této kapitole řešíme trable s pohybovou neostrostí, proto se věnujeme hledání světla, ale občas může dojít na situaci, že ho je na scéně moc a my před ním musíme utéct :).
V takovém případě hraje roli kvalita světla a jeho směr.
Směr?
Světlo produkuje světelný zdroj. Slunce, lampa, zářivka, ale i okno, balkonové dveře nebo cokoliv, co světlo odráží. Světlo pak na objekty dopadá v určitém směru.
Zmíníme si tři.
a) Boční světlo
– dopadá na objekt z levé nebo pravé strany a a fotograf zdroj vnímá po své levé nebo pravé ruce
b) Čelní světlo
– fotograf fotí se zdrojem za svými zády
c) Protisvětlo
– fotograf fotí se zdrojem naproti sobě, před sebou
Jde o zjednodušený popis, protože výše napsané působí dojmem, že neexistuje jiná možnost, než levá a pravá a přední a zadní. Samozřejmě záleží i na úhlu, ve kterém jsme ke zdroji natočení i na tom, jak vysoko nebo nízko zdroj je. Tomu se budeme věnovat v kapitole o kvalitě světla.
K čemu jednotlivé směry světla využít?
Směr (kvalita i množství) světla jsou zásadní a hodně zjednodušeně bych napsal, že za předpokladu solidní kvality:
Boční světlo zvýrazňuje struktury.
– Akné, vady pleti, vrásky, kresba svalů, rysy obličeje, to vše s bočním světlem zvýrazníte.
Čelní světlo strukturu naopak potlačuje.
– Sluší ženám, omlazuje, za určitých okolností zeštíhluje. Také oživuje oči takovými těmi jiskřičkami v nich :).
Protisvětlo rovná se romantika.
– Poetické obrazy se zlatou aurou ve vlasech. Mlhavý opar, který vše na fotce zjemňuje.
Závěr
Náš online kurz focení – naučte se fotit doma by vás měl přesvědčit, že:
Fotku dělá fotograf, ne foťák nebo mobil.
Kvalita techniky, kterou používáme na focení hraje roli.
Ale mnohem důležitější je schopnost vidět a využít světlo.
Proto se nebojte fotit bez pokročilých nastavení vašich foťáků a telefonů a začněte hledáním světla. Na vše ostatní v našem kurzu určitě dojde :).
Navazující díl tohoto článku najdete ZDE